יום ה', ה’ בתמוז תשע”ז
    דף הבית  |  אודות  |  נושאי תפקידים  |  חדשות  |  תזונה ותרבות ספורט  |  קבוצות  |  לו"ז ונהלים  |  גלריה  |  מגזין  |  ביה"ס לכדורגל  |  הצטרף לרשימת תפוצה  |  צור קשר  
 
 
 
למה מייקל גורדון, שחקן ה-NBA האגדי, לא הצליח להעפיל לאותן רמות כשחקן בייסבול? באיזה גיל כדאי להתאמן על מרכיבי כושר גופני כגון מהירות, זריזות וקואורדינציה, ומתי כדאי להתחיל לפתח יכולת אירוביות? מאת רותם כהן, פיזיולוגית מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט

מי שזוכר את מייקל ג'ורדן, אחד משחקני הכדורסל הגדולים שידע העולם, ודאי זוכר שלאחר הקריירה המפוארת שלו כשחקן כדורסל ומספר חודשים לאחר שהודיע על פרישה מהענף, הודיע מייקל ג'ורדן כי הוא חוזר לספורט, אך הפעם כשחקן בייסבול. אוהדיו הביעו התלהבות רבה, כולם ציפו בדריכות שתוך זמן קצר מייקל ג'ורדן יוביל את קבוצתו החדשה לשיאים חדשים. אך לא כך היה? מדוע? ידוע כיום כי על מנת לאמן ולשפר יכולות גופניות בקרב ילדים ובני נוער יש חשיבות רבה לא רק לתוכן האימון אלא גם לתזמון. מייקל ג'ורדן על אף היותו אתלט מוכשר בעל יכולות גופניות מרשימות, לא הצליח כשחקן בייסבול מפני שחלון ההזדמנויות שלו להתמחות בענף ספורט חדש "נסגר". הנוירולוג האמריקאי הווארד לקוואנס (1996) ציין במאמרו "מדוע מייקל ג'ורדן לא הצליח לחבוט" את המונח חלון הזדמנויות. מדובר על תקופה רגישה לרכישת מיומנויות מוטוריות ושיפור מרכיבי כושר גופני בענף הספורט שבו הספורטאי מתמחה. ספורטאי שלא מתזמן את ההתמחות שלו בתקופות הקריטיות השונות, לא יוכל להגיע לרמות משחק או ביצוע גבוהות. תקופות אלו מתרחשות לרוב בתקופת הילדות וההתבגרות. בתקופות אלו מייקל ג'ורדן עסק בפיתוח יכולותיו כשחקן כדורסל ולא כשחקן בייסבול. ייתכן, וזאת רק סברה, כי אם היה חושף את גופו למיומנויות משחק הבייסבול בתקופות הרגישות, היינו מכירים אותו כיום כשחקן הבייסבול הטוב בכל הזמנים. ההבדל בין גיל ביולוגי ובין גיל כרונולוגי התפתחות של מיומנויות מוטוריות ומרכיבי כושר גופני שונים, כגון מהירות, כוח ויכולת אירובית מושפעים מהבדלים בקצב התפתחות בין ילדים, התפתחות של השרירים, השפעות הורמונליות ושליטה עצבית. ומכיוון שבמרבית המקרים קיים שוני בקצב ההתפתחות בין ילדים ומתבגרים, ייתכן ויש צורך לשקול המלצות לפעילות גופנית מעט שונות בהתאם לגיל התפתחות הילד וענף הספורט בו הוא עוסק וזאת כדי לאפשר לכל ילד למצוא את חלון ההזדמנויות האישי שלו לפיתוח יכולות גופניות. גיל כרונולוגי – הגיל של הילד בהתאם לתאריך שבו נולד. גיל ביולוגי – מייצג את גיל ההתפתחות הביולוגית של הילד וקשה יותר לקביעה, מכיוון שהוא מושפע ממגוון רחב של גורמים, כגון גורמים הורמונליים וגנטיים. קיימות מספר שיטות להערכת גילו הביולוגי של הילד, ביניהן: קביעת גיל העצמות (ניתן לחיזוי על ביצוע צילום שורש כף יד), שימוש בשאלון טאנר (התפתחות סימני מין משניים). מדד נוסף, אשר קל יותר למימוש, אינו דורש חשיפה לקרינה בצילום רנטגן או מילוי שאלון, הנו חיזוי מספר השנים משיא קצב הצמיחה לגובה, מ-Peak Height Velocity (PHV). החיזוי מתבצע על ידי מדידת גובהו של הילד בעמידה ובישיבה ושימוש בנוסחה שבאמצעותה ניתן לחזות את מספר השנים שהילד או הילדה נמצאים מנקודת ה-PHV. מהו PHV? בשנתיים הראשונות לחיים קצב הצמיחה הנו המהיר ביותר, לאחר מכן מתרחשת האטה בקצב הצמיחה לגובה עד לנקודת הצמיחה המשמעותית השנייה המתרחשת בגיל ההתבגרות. שיא קצב הצמיחה לגובה (PHV) מייצג את הנקודה בה קצב הצמיחה לגובה מואץ ומגיע לשיאו בתקופת גיל ההתבגרות. PHV מתרחש בממוצע אצל בנות בגיל 12 ואצל בנים בסביבות גיל 14. חשוב להבין, כי לתהליכי ההתפתחות תזמון משלהם ומושפעים רבות משינויים פיזיולוגיים ומתהליכים הורמונליים המתרחשים אצל הילד. על כן, ייתכן וקצב ההתפתחות יהיה שונה בין ילדים בני אותו גיל כרונולוגי, ולא פעם נראה ילדים בני אותו גיל כרונולוגי אשר שונים משמעותית בגיל הביולוגי. גיל ביולוגי הנו משתנה חשוב שיש לקחת בחשבון בבואנו לתכנן אימון גופני שמטרתו שיפור היכולות הגופניות של הילד. וכאן נשאלת השאלה האם שני ילדים בעלי קצב התפתחות שונה צריכים לקבל את אותם תכני אימון? האם נצפה שתהליך האימון ישפיע על כל הילדים באותו אופן? בדומה לדוגמה של מייקל ג'ורדן שהוצגה בתחילת המאמר, גם Viru וחבריו (2006) ציינו כי במהלך תהליך ההתפתחות של ילדים קיימות תקופות מסוימות בהן חלים שינויים גדולים יותר בתהליך השיפור של מרכיבי כושר שונים. תקופות אלו מהוות חלון הזדמנויות לשיפור ולמיצוי הפוטנציאל של מיומנויות מוטוריות ומרכיבי כושר גופני שונים. בנוסף, Beunen & Malina (1998) מצאו כי קיים קשר בין שיא קצב הצמיחה לגובה ובין קצב השיפור של מרכיבי כושר גופני שונים וכן תזמון חלון ההזדמנויות לפיתוח יכולות גופניות שונות. על כן, במידה ונוכל לחזות היכן נמצא הילד על רצף ההתפתחות שלו, ללא קשר לגילו הכרונולוגי, נוכל להמליץ מה הם מרכיבי הכושר הגופני שעליהם יש צורך לשים דגש בתהליך האימון על מנת לעזור בשיפור יכולות גופניות. על אלו מיומנויות כדאי לעבוד בשלבי התפתחות שונים? לדוגמה, ילד הנמצא רחוק מנקודת ה-PHV, יצטרך לקבל תכני אימון השמים דגש על מרכיבי כושר גופני הקשורים לפיתוח של מערכת העצבים, כגון שיפור מהירות, זריזות, קואורדינציה. בנוסף, מומלצת עבודה לפיתוח גמישות ומיומנויות מוטוריות. ככל שהילד מתקרב לתקופת ה-PHV – ידוע כי זה הוא חלון הזדמנויות להתחלת פיתוח יכולות אירוביות. חשוב לציין, כי במקביל לשיפור במרכיבי כושר גופני שונים, קיימת התפתחות רציפה של מרכיבים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים שיש להתייחס אליהם בעת תכנון אימון בטווח הקצר והארוך. חשוב לציין, כי תקופת ה-PHV ואף שנה לאחר מכן היא תקופה שבה מערכת השלד חשופה יותר לפציעות, עקב גדילה מואצת של השלד בעוד צפיפות וחוזק העצם עדיין לא הגיעו לשיאם. ויסות עומסים נכון במהלך השבוע ואף ביצוע סקירה מקדימה לבחינת ליקויי יציבה, איזון שרירים וכדומה יכולים לסייע במניעת פציעות עתידיות ואף בשיפור הישגים. לסיכום, כיום תופעת הילדים העוסקים בספורט תחרותי ובפעילות גופנית אינטנסיבית, נמצאת במגמת עלייה. מכיוון שמדובר בילדים ובמתבגרים הנמצאים בתהליכי גדילה והתפתחות, יש לקחת בחשבון את הנקודות הבאות: • ילדים בני אותו גיל כרונולוגי ייתכן ויהיו שונים בגילם הביולוגי – משתנה חשוב שיש לקחת בחשבון בעת תכנון תכני האימון. • קיימות תקופות מסוימות (חלונות הזדמנות) בהם חלים שינויים גדולים יותר בתהליך השיפור של מרכיבי כושר שונים. גירוי ואימון מתאים בתקופות אלו חשוב לשם שיפור ומיצוי הפוטנציאל. • חיזוי מספר השנים מנקודת ה-PHV יכול לעזור בתכנון תכני האימון בהתאם לקצב ההתפתחות האישי של כל ילד, כלומר באבחון חלון ההזדמנות האישיים של כל ילד. • יש חשיבות גדולה לוויסות עומסי האימון ותכניו עקב תהליכי הגדילה המואצת המתרחשים אצל הילד והמתבגר. אימון אינטנסיבי בשילוב עם תהליך גדילה מואץ ולעתים אף חוסר איזון שרירי, יכול לא אחת להוביל לפציעה! מבדק WinTeen במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט מבדק לגילאי 16-11 המשלב מבדקי מעבדה הבוחנים מגוון יכולות ומדדים גופניים, סקירה אורתופדית רחבה לצד ייעוצים בתחומים שונים (פיזיולוגי, תזונתי, מנטאלי). באמצעות מבדק זה הילדים והוריהם יוכלו לקבל מידע על מצבם הגופני, המלצות כיצד לשפר ולשמור על בריאותם, ולילדים התחרותיים שביניהם גם כיצד לשפר מרכיבי כושר גופני חשובים בהתאם לשלב ההתפתחות בו הילד נמצא. רותם כהן – פיזיולוגית מאמץ, במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט, מורה בקורס "היבטים מדעיים באימון ילדים ומתבגרים" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, מאמנת טריאתלון מוסמכת, עוסקת במחקר, בביצוע בדיקות פיזיולוגיות שונות ובמתן ייעוצים פיזיולוגיים למגוון רחב של מטרות.

 
 
>
חדשות
קבוצות מח' הנוער
מגזין
ביה"ס לכדורגל
אודות
נושאי תפקידים
נוער עולם
תרבות, תזונה ובריאות כדורגל
לו"ז ונהלים
עונות קודמות






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | הצטרף לרשימת תפוצה | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS